Samen met Artsen Slaan Alarm roept de KNMG op om de brandbrief te ondertekenen en mee te helpen de verkoop van vapes aan kinderen te stoppen. Op 14 april zal KNMG-voorzitter Jurriaan Penders de brandbrief namens 65.000 artsen en geneeskundestudenten en #ArtsenSlaanAlarm overhandigen aan de Tweede Kamer.
De verkoop van vapes en sigaretten aan minderjarigen is verboden. Toch blijken minderjarigen, zelfs van 12 of 14 jaar, bij 25% van de verkooppunten deze middelen gewoon te kunnen krijgen en worden leeftijdsgrenzen niet gevolgd. Dit gebeurt onder andere in tabaksshops, avondwinkels en tankstations bij jou om de hoek.
Artsen zien dagelijks de gevolgen van vapen bij jongeren: nicotineverslaving, verstoring van de hersenontwikkeling, psychische klachten en een grotere kans dat jongeren later gaan roken. Hoewel het aantal rokende jongeren jarenlang daalde, neemt het nicotinegebruik onder jongeren door de snelle opkomst van vapes weer toe.
De snelle opkomst van vapes laat zien hoe sterk de leefomgeving gedrag beïnvloedt. Door het grote aantal verkooppunten, makkelijke beschikbaarheid voor minderjarigen en zichtbaarheid in het straatbeeld is beginnen eenvoudig en stoppen moeilijk. Momenteel wint de ongezonde keuze het van de gezonde; de KNMG wil dat veranderen.
Om kinderen effectief te beschermen, pleiten artsen voor een vergunningsstelsel voor de verkoop van nicotine, vergelijkbaar met alcohol. Daarnaast dringt de KNMG er bij de overheid op aan om structurele maatregelen te nemen:
Dit is geen betutteling, maar bescherming van kinderen. Samen kunnen we voorkomen dat de ongezonde keuze wint.
Help mee en onderteken de brandbrief via www.artsenslaanalarm.nl.